Rozvíjeny byly hlavně tyto KLÍČOVÉ KOMPETENCE:
- komunikativní - žáci se zdokonalovali v mluvené řeči, ústním vyjadřování
- k řešení problémů - žáci se učili aktivně reagovat na určitou situaci
- sociální a personální - žáci při skupinové práci rozvíjeli své schopnosti spolupracovat, ocenit snahu a úspěch jiných
- občanské - žáci umožňovali vyjádřit vlastní názor ostatních na různé situace spojené s moderováním
- pracovní - žáci se učili spravedlivé a účelné dělbě práce při práci ve skupině
PRŮŘEZOVÁ TÉMATA:
- osobnostní a sociální výchova – žáci rozvíjeli základní dovednosti dobré komunikace a k tomu příslušné vědomosti
- výchova demokratického občana – žáci rozvíjeli a podporovali komunikativní, formulační, argumentační schopnosti a dovednosti
- mediální výchova – žáci zvládali schopnost úspěšně a samostatně se zapojit do mediální komunikace, rozvíjeli komunikační schopnost, zvláště při veřejném vystupování a stylizaci a mluveného textu, interpretovali vztah mediálních sdělení a reality, fungování a vliv medií na společnost, pracovali v realizačním týmu, tvořili mediální sdělení
1./ MODERÁTOR
Anotace: cílem aktivity je seznámit žáky s významem moderátora pro vysílání televize, vysvětlit pojem moderátor, rozdíl mezi moderátorem, komentátorem, hlasatelem a reportérem
Očekávané výstupy:
žáci budou aktivně poznávat známé moderátory a jejich pořady, zamyslí se nad schopnostmi, které moderátor musí mít, v týmu se pokusí správně najít rozdíl mezi moderátorem, hlasatelem, reportérem a komentátorem, zdokonalí se ve skupinové práci, vyzkouší si improvizované moderování
Cíl-žáci: se seznámí z blízka s prací moderátora, který je neodmyslitelnou součástí televize, chápou rozdíl mezi komentátorem, reportérem, moderátorem či hlasatelem
Pomůcky: pracovní list, obrázky moderátorů a názvy pořadů, mikrofon
Postup:
- seznámení s povoláním moderátor
- poznávání moderátorů a přiřazování pořadů, které moderovali
- vyvození vlastností a schopností, které moderátor musí mít
- příprava před moderováním – jazykolamy, uvolnění mluvidel aj. cvičení
- improvizované moderování na určité téma
- práce ve skupině – rozlišení moderátor, komentátor, hlasatel, reportér
- společná kontrola skupinové práce
2./ HISTORIE
PROVEDENÍ:
- Seznámení skupiny s tématem daného stanoviště a obsahem projektové části
- Prezentace s výkladem
- PL – historie
- PL – "Jak znáte české pohádky?"
- Ukázka z přírodovědného Večerníčka: Tuláček a Vydrýsek
- Zhodnocení – skupin, zda se jim dařilo správně vyplnit PL, co bylo pro ně obtížné nebo naopak. Odměnou je zejména pro nejmladší žáky omalovánka.
VÝSTUPY – žák:
- seznamuje se s počátky televize a jejího prvního vysílání ve světě i v bývalé ČSSR
- využívá dovednosti pozorného naslouchání a poté zpracovává připravené pracovní listy z historie, které navazují na prezentaci
- respektuje základní pravidla práce ve skupině
3./ REKLAMA
Anotace
Cílem aktivity je seznámit žáky s vysíláním televize, vysvětlit pojem reklama, začlenění reklamy do vysílání televize, ukázky reklam. Zabývá se rolí reklamy v životě lidí, ovlivňování při rozhodování, jak nepodlehnout lákavému reklamnímu sdělení.
Očekávané výstupy
Žáci budou aktivně v ukázkách rozpoznávat manipulaci v reklamě, zamyslí se nad zkušeností s reklamou a v realizačním týmu se pokusí vymyslet seriózní reklamu. Zdokonalí se ve skupinové práci; naučí se, jak prezentovat své výsledky. Osvojí si práci s informacemi, které získali.
Cíl-žáci: se seznámí z blízka s reklamou, která je součástí sledování televize, chápou komplikovaný rozměr reklamy, př. klamavé reklamy
Pomůcky: pracovní list, prezentace o reklamě, ukázky reklam
Postup:
- seznámení s prvním vysíláním televize ve světě i u nás
- pojem REKLAMA, její účel, druhy reklamy, historie reklamy
- vlastní zkušenosti s reklamou – př., ukázky druhů reklamy
- příklady historické a současné reklamy - video
- kvíz s reklamou
- pracovní list a jeho vypracování
- vytvoření vlastní reklamy – předvedení (dramatizace)
4./ VIDEO/FILM
Očekávané výstupy
Žáci budou aktivně v ukázkách rozpoznávat druh záběru, zamyslí se nad rozdělením jednotlivých činností při tvorbě videa a v realizačním týmu, zinscenují úryvek z pohádky Dešťová víla. Zdokonalí se ve skupinové práci. Nabydou zkušenost s vystupováním před publikem, osvojí si práci s textem v podobě scénáře.
Cíl: žák se z blízka seznámí s tvorbou filmu a vnímá zásadní aspekty tvorby filmu.
Pomůcky: scénář, prezentace na téma video/film, ukázka pohádky, rekvizity.
Postup:
- seznámení se scénářem;
- vlastní zkušenosti s natáčením videa;
- ukázky filmových záběrů;
- kvíz – ukázky filmových záběrů;
- osoby spojené s tvorbou filmu;
- herecké ztvárnění ukázky z pohádky Dešťová víla;
- zhlédnutí zinscenované ukázky z pohádky.
Hodnocení
Projekt se velmi vydařil, byly splněny všechny dané cíle. Žáci i učitelé se velice bavili.
Projekt přinesl všem mnoho zajímavých a někdy i nečekaných poznatků a zážitků.
Zpracovaly:
Mgr. D. Jandačová, Mgr. L. Rusová, Mgr. J. Charvátová, Bc. D. Švarcrová, DiS