Průřezová témata: ˇ
Osobnostní a sociální výchova – Rozvoj schopností poznávání, Řešení problémů,
Rozhodovací dovednosti, Seberegulace a sebeorganizace
Výchova demokratického občana – Občan, občanská společnost a stát
Mediální výchova – Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
Předměty:
- Prvouka
- Vlastivěda
- Matematika
Dovednosti:
- vyhledávat a třídit informace
- rozvoj kooperativních a komunikativních dovedností
- manipulace s penězi
Oborové cíle:
1. – 2. třída: žáci - poznají české bankovky a mince
- odhadnou ceny základních potravin a jiného zboží
3. – 5. třída: žáci - dokáží zkontrolovat, kolik peněz je vráceno při placení
- vyjádří svými slovy, co znamená, že banka je správce peněz
- zvládnou porovnat svá přání a potřeby se svými
finančními možnostmi
- sestaví jednoduchý osobní rozpočet
- uvedou příklady základních příjmů a výdajů domácnosti
- objasní, jak řešit situaci, kdy příjmy jsou vyšší než výdaje
- objasní, jak řešit situaci, kdy příjmy jsou nižší než výdaje
- si uvědomují rizika spojená s půjčováním peněz
Popis projekt či výukové aktivity
Motivační část
Motivace proběhla na začátku každého bloku dle uvážení jednotlivých učitelek.
Realizační část
Každá paní učitelka si připravila hodinový blog na dané téma. Vzhledem k tomu, že ve třídě vždy byla smíšená skupina (1.+ 2. třída; 3.- 5. třída) musela daný blog přizpůsobit schopnostem žáků a jejich zájmům.
1.+ 2. třída - Mgr. D. Jandačová, Mgr. L. Kalivodová
I. blok (peníze):
Ž. se v tomto bloku seznámili s všemi českými penězi. Dozvěděli se význam značky Kč. Roztřídili peníze na mince a bankovky. Mince rozpoznávali hmatem. Řadili je podle hodnoty. Na bankovkách hledali ochranné prvky. Seznámili se významnými osobnostmi na bankovkách. Většina činností byla formou hry.
II. blok (nakupování):
Ž. formou hry odhadovali a následně se seznamovali s cenami běžných potravin a jiných výrobků. Řadili obrázky zboží podle výše ceny. Ve skupinách dělali malý nákup na jeden den a větší nákup na jeden týden. Seznámili se s různými způsoby, jak naložit s penězi.
3. – 5. třída - Mgr. I. Poulová, Mgr. L. Rusová, Mgr. J. Charvátová
I. blok (banka):
Žáci se pomocí prezentace seznamují s tím, jak vznikla banka, s jejím úkolem, druhy bank. Při skupinové práci vypracovávali různé pracovní listy a úkoly, které souvisely s tématem banka. Odpovědi na některé úkoly museli žáci hledat po třídě na vylepených listech. Každá skupina, která obsahovala cca 5 - 6 žáků se na konci prezentovala svými výsledky (nalepili je na velký arch papíru a dotvořili dle své fantazie).
II. blok (rozpočet):
Žáci se seznamují s pojmy příjmy a výdaje v obecné rovině. Zjišťují zdroje příjmů a řeší druhy výdajů. Interaktivně rozdělovali jednotlivé pojmy mezi příjmy a výdaje. Sestavovali rozpočet tří domácností – tří rodin a vyvodili tři druhy rozpočtů. Z daných slov skládali kratičký, smysluplný příběh. Žáci pracovali v rozmanitých skupinách, soutěžili o žetony do měšců a vše zaznamenávali do archů.
III. blok (peníze):
Žáci se v kresleném filmu seznámí s historií a podstatou výměnného obchodu, který vedl časem ke vzniku peněz. Sledovali na názorném příkladu ochranné prvky českých bankovek, také se seznámili s významnými postavami naší české historie na bankovkách. Vysvětlili jsme si podstatu vzniku a fungování banky. Skládali puzzle na téma české bankovky: nominální hodnota – osobnost české historie – kdo je kdo?. Už vědí, jakým způsobem lze provést úhradu, umí vyplnit poštovní poukázku, což si každý vyzkoušel prakticky. Nakonec zábavnou formou ve skupinách dramatizovali návrhy výměnného obchodu.
Evaluační část
1. Reflexe aneb jak jsme to viděli:
Co se nám na projektu líbilo?
• zapojení žáků
• vysoká aktivita a nasazení většiny z nich
Jaká jsou podle nás pozitiva projektu?
• spolupráce žáků
• upevňování vztahů
• uvědomělé nakládání s penězi
Čím jsme byli naopak zklamáni?
• ničím
Co je potřeba v rámci projektů ještě zvládnout? (V čem to skřípalo?)
• pracovat podle pokynů
• nezdržovat
Výstup projektu
- fotografie z průběhu projektu
- obrázky
- zpracované pracovní listy
Pomůcky cíle
- interaktivní tabule
- pracovní listy
- peníze
- obrázky